Tom Beghin
Beethoven: Waldstein Sonate
In de reeks Uiteindelijk is er alleen maar goede en slechte muziek doorliep ik vorig seizoen 1000 jaar muziekgeschiedenis, en toonde ik aan dat alle goede muziek altijd door taal en betekenis wordt aangedreven. Vorig seizoen illustreerde ik mijn verhalen met Youtubeclips, maar dit seizoen nodig ik in deze nieuwe reeks topuitvoerders uit, die live Bach, Beethoven, en Weber gaan spelen, en met mij in gesprek gaan over de ziel van de muziek, en over de beste manier om haar te spelen.
We bekijken de notatie, de instrumenten, de uitdagingen, en de hindernissen, om vervolgens bij een interpretatie uit te komen. U hebt vanaf de eerste rij inzicht in het bijzondere laboratorium dat de live uitvoering van geniale muziek door bevlogen muzikanten is.
Beethoven: Waldstein Sonate – Tom Beghin
Bij het Franse huis Érard bestelde Beethoven in 1803 een fortepiano die hem aanvankelijk tot zijn mooiste pianomuziek inspireerde – de Waldstein Sonate kwam op dit instrument tot stand – en die hem in staat stelde zijn Franse droom enigszins te realiseren: op de Érard kon Beethoven de virtuoos zijn die zijn doofheid onmogelijk had gemaakt, en hij kon zich er (tenminste virtueel) in het opwindende politieke en muzikale klimaat van Parijs mee begeven. Alleen: Beethoven was geen Parijzenaar maar een Wiener, en de Érard was geen Weense pianoforte maar een Franse, en dat is hij ondanks verschillende mislukte pogingen om de mechaniek wat “Weenser” te maken ook nooit geworden. In 1810 was de Érard dan ook “volledig onbruikbaar” volgens Beethoven.
De Belgische pianovirtuoos Tom Beghin noemt zichzelf “onderzoekend musicus”, en in die hoedanigheid heeft hij een geprivilegieerd inzicht verworven in de muziek van Haydn maar vooral Beethoven. In 2019 liet Beghin een kopie van Beethovens Érard bouwen; die zetten we op 22 maart naast de Steinway van het CC Gasthuis om u te laten horen dat de Steinway misschien meer “grandeur” bezit, maar dat de Érard dankzij zijn mechaniek en pedalen geschikter is om Beethovens Franse muziek geloofwaardig te spelen.