Stef Grondelaers
Uiteindelijk is er alleen maar goede en slechte muziek
3 zondagen in februari 2025
Wat betekent klassieke muziek, en op welke manier helpt het voelen van die betekenis om van klassieke muziek te (leren) houden? We zoeken in deze cursus naar een antwoord op die vraag, en we gaan daarbij verder dan klassiek: goede rockmuziek werkt namelijk niet anders.
We doorlopen 1000 jaar muziekgeschiedenis, en ik toon u dat alle goede muziek altijd door taal en betekenis wordt aangedreven. De feiten (biografieën, tijdvakken, technieken,…) laten we links liggen: daar dient
Wikipedia voor. De verhalen niet. En de gevoelens nog minder.
Zondag 09 febr.
Spreken door zingen. Middeleeuwen en Renaissance
Waarom zijn veel religieuze repertoires gezongen? Vindt u ook dat Gregoriaans vaak bloedeloos klinkt? Wie was de eerste superster in de klassieke muziek (en wist u dat hij “van bij ons” kwam)? Waarom is Vamos a la Playa een veel beter nummer dan u denkt? Hoe verstikte de meerstemmige muziek zichzelf aan het einde van de 16de eeuw? En wat is nu eigenlijk de beste uitvoering van Both Sides Now van Joni Mitchell?
Zondag 16 febr.
De revolutie van Monteverdi. Barok en post-Barok
Waarom zou er zonder Monteverdi geen Mozart, geen Beethoven, maar ook geen Beatles en geen Stones zijn geweest? Waarom zullen we nooit weten voor welk instrument Bachs Cello Suites precies bedoeld zijn? Is er trouwens een mooier stuk muziek denkbaar dan de Allemande uit de Zesde Suite? Waaruit bestaat het genie van Mozart nu eigenlijk? En beseft Eminem dat zijn raps een moderne realisatie van Monteverdi’s revolutie zijn?
Zondag 23 febr.
Expressie en exhibitionisme. Romantiek?
Wie dreef begin 19de eeuw een wig tussen conservatieve componisten (Schumann, Brahms) en progressieve toondichters (Liszt, Wagner)? Waarom klonk de muziek die Beethoven voor zijn 14 verschillende piano’s schreef telkens anders? Waarom werkt het label “Romantiek” alleen maar goed voor muziek uit de laatste decennia van de 19de eeuw, zoals die van Mahler? Waarom, tenslotte, is het repertoire van Nick Cave eigenlijk net zo klassiek als dat van Beethoven, Weber en Mahler?
Stef Grondelaers (°1966) is als taalwetenschapper aan het Meertens Instituut Amsterdam verbonden, maar sinds 1997 is hij ook muziekcriticus, publicist en copywriter. Hij schreef onder meer voor VRT Klara en De Standaard, voor het Brugse MA Festival, en het Festival Oude Muziek Utrecht. Daarnaast werkt(e) Grondelaers samen met artiesten en ensembles als Anima Eterna, Graindelavoix, Dietrich Henschel, Pieter Wispelwey, Tom Beghin en Roeland Hendrikx.
Zon. 9, 16 en 23 februari van 11u00-13u00